Gå til indhold

Vejledning til IT-udviklere eller systemleverandør

Målgruppe: Nuværende brugere af SAPro løsningen med teknisk ansvar (f.eks. intern IT udvikler eller dataaftagers systemleverandør). 

Formål: At vejlede i integration imod DUPLA ved både hent og indberetning af data for person- og selskabsbeskatning. 

Udfasning af SAPro i juli 2026
SAPro OIO Gateway erstattes med Skatteforvaltningens omfattende datatilbud til revisionsbranchen på dataudvekslingsplatformen DUPLA. Legacyløsningen supporteres til og med selvangivelsen for skatteår 2025 og udfases efterfølgende. 

  • Dataudvekslingsaftaler håndteres digitalt i DUPLAs aftalemodul.
  • Nyt sikkerhedssetup introduceres med JWT token via Billetautomaten
  • SOAP/XML erstattes af REST/JSON, JWT, OCES3 certifikater og Billetautomaten. 

Forbered tilkobling til DUPLA

  1. Registrering og oprettelse (PRG-roller)
    Såfremt I som revisionshus eller systemleverandør ikke allerede er registreret og har fået tildelt tre specifikke PRG-roller til dataudveksling, skal I skrive til dataudstilling@ufst.dk og anmode om det. Mailen skal indeholde jeres virksomhedsnavn, CVR-nummer, formål samt den fællesmail, der fremadrettet vil blive brugt til blandt andet incident kommunikation. 

  2. OCES3 certifikat
    Lokalisér jeres OCES3 certifikat, da I efterfølgende har brug for CVR nummer samt UUID nummeret på jeres OCES3 certifikat. Det er vigtigt, at det anvendte certifikat er af typen ’systemcertifikat/organisationscertifikat’ da det skal benyttes i de systemmæssige kald for data.
  3. Tildel PRG roller til systembruger og certifikatet i TastSelvErhverv

    Efter oprettelsen kan jeres TastSelv-rettighedsadministrator tildele de tre nye PRG-roller. Vi henviser til punkt 4 i vores generelle vejledning DUPLA brugerroller.

    Yderligere skal I som revisor tildele systembrugeren rollen “vedrørende alle delegerede typer”. Dette giver certifikatet en dynamiks rettighed til jeres nuværende (og fremadrettet tildelte) fuldmagter og muliggør en fuldmagtsvalidering når I kalder DUPLA for at hente data. 
     

Opret integration med DUPLA

  1. Systemkommunikation mellem jeres system, Billetautomaten og DUPLA

    Det følgende principdiagram beskriver kommunikationen mellem dataanvender og Billetautomaten/DUPLA. 

    Principdiagram for systemkommunikation mellem Billetautomaten og DUPLA
  2. Prøv DUPLAs testsetup gennem vores Postman-collection
    Med vores testsetup kan I teste forbindelsen til Billetautomaten/DUPLA i TFE miljø. 
    I kan hente testcertifikatet og vores Postman collection i dokumentbiblioteket. 
    Hvis I har behov for at oprette jeres eget testsetup inkl. at indgå individuelle aftaler i testmiljøet, se vores guide til brug af testaftaler.  

  3. Kald til Billetautomaten

    Vejledningen Info for API-anvender giver introduktion til vores autorisationskomponent ‘Billetautomaten’ samt beskrivelse af funktionalitet ved forskellige kaldemetoder. Vejledningen beskriver anvendelse af VOCES-virksomhedscertifikat ved system-til-system kommunikation mellem dataaftagere og dataservices, der er udstillet på DUPLA-platformen.

     

    Connectivity

    På siden Connectivity beskrives hvilke API headers der er krav til, ved et kald mod en DUPLA service.

  4. Testdata og -aftaler

    Dokumentationen af  testaftaler og testdata I kan få adgang i testmiljøet finders her