05-08-2025
Product Owner hurtigt tilbage i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen: Spændende opgaver og udviklingsmuligheder gjorde forskellen
Første gang hun gik ind ad dørene til styrelsen, forventede Katrine Lystrøm at bruge arbejdet i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, UFST, som springbræt, men i stedet for at rykke hurtigt videre, blev hun hængende. I det følgende får du svaret på hvorfor.
For Katrine Lystrøm er det ikke første gang, hun arbejder i UFST, og i godt et halvt år prøvede hun kræfter med noget andet.
”Jeg har været i UFST i lidt over fem år, men havde for to år siden en kort afstikker til en anden offentlig virksomhed. Jeg fandt dog hurtigt ”hjem” til UFST igen”, siger hun og uddyber sin faglige baggrund.
”Jeg blev i 2012 færdig som cand.it i it-ledelse. Det var en overbygning på min bachelor i Politik og Administration. Siden da har jeg udelukkende beskæftiget mig med offentlig it, hvor jeg i roller som it-konsulent, forretningsarkitekt, informationsarkitekt – og nu Product Owner – har arbejdet på en efterhånden lang række store it-udviklingsprojekter”.
Hvorfor valgte du at begynde i UFST?
”Det var ærlig talt lidt et tilfælde, og jeg tænkte i den første tid, at det skulle være et springbræt til noget andet. Det viste sig dog, at opgaverne er spændende og mulighederne store her i UFST, så jeg endte med at blive hængende. Her er en ret stærk kombination mellem spændende opgaver, store udviklingsmuligheder og høj fleksibilitet, som jeg sætter enormt stor pris på”.
Hvad er din vigtigste opgave i rollen som Product Owner?
”Helt firkantet er min rolle at sikre, at det produkt vi leverer, matcher kundens behov. Det er i mit tilfælde Skattestyrelsen. Som Product Owner har jeg kontakten til både brugerne, udviklerne og ledelsen, og mit ansvar er så at sikre balance mellem forretningsbehov, udviklingsressourcer og den overordnede strategi for projektet. Jeg bruger meget tid på at gøre krav så præcise og forståelige som muligt, samtidig med at jeg forventningsafstemmer med kunden og prioriterer udviklernes opgaver, så vi bruger vores ressourcer bedst muligt”.
Hvad er det bedste ved at arbejde som Product Owner i UFST?
”Alsidigheden, ansvaret og udfordringerne. Jeg har en meget bred kontaktflade, og dagene er sjældent ens. Og så har vi et rigtig godt samarbejde på tværs af projektet - selv på dage med mange udfordringer er vi gode til at bøje os mod hinanden, så vi kan få tingene til at gå op i en højere enhed”.
Hvem er dine tætteste samarbejdspartnere?
”Det er faktisk lidt svært at udpege nogle enkelte, fordi jeg på mange måder er et knudepunkt mellem interessenter. Den allervigtigste samarbejdspartner er Skattestyrelsen, så vi løbende kan sikre, at vi udvikler det, der giver mest mulig værdi hos dem”, siger Katrine Lystrøm.
“Alt i alt er vi én stor maskine, hvor alle led er væsentlige for, at vi kommer så hurtigt og gnidningsfrit i mål som muligt. Men kontakten til udviklerne, min forretningsanalytiker, Scrum Master, Product Manager og Product-Owner- kolleger er særlig essentiel”.
Hvordan føler du, at du gør en forskel med dit arbejde?
”I sidste ende er min opgave at sikre, at kunden i Skattestyrelsen får så meget værdi som overhovedet muligt. Det føles enormt meningsfuldt at kunne være med til at skabe en løsning, som letter hverdagen for både Skattestyrelsens sagsbehandlere og de danske virksomheder, som bruger vores løsning”.
Hvordan er balancen mellem arbejde og fritid?
”Helt enormt god! Jeg har ofte meget travlt, men kan i høj grad selv styre hvordan, hvornår og hvorfra jeg arbejder”.
Hvad kan du fortælle mig om dine kolleger?
”Jeg har supergode kolleger! På projektet er vi en stor broget skare af både interne medarbejdere og eksterne konsulenter - jeg vil vove den påstand, at vi rummer alle personlighedstyper. Tempoet er som regel højt, men tonen er altid respektfuld, og der er hjælp og sparring at hente, når der er behov for det. Jeg prioriterer som regel at møde fysisk ind, simpelthen fordi det giver mig god energi at være i kontakt med mine kolleger”, slutter hun.