Gå til indhold

Fra sergent i Forsvaret til Service Delivery Manager i UFST

Som Service Delivery Manager i UFST hjælper Christian Jan Beer Arnsberg med at opbygge beslutningsprocesser og arbejdsgange omkring en af styrelsens helt tunge drenge: OSM2. Det motiverer ham, fordi han har faglig interesse i organisations- og ledelsesstrukturer.

Inden 37-årige Christian Jan Beer Arnsberg indtog rollen som Service Delivery Manager i først konsulentvirksomheden Columbus og siden Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, UFST, arbejdede han gennem flere år som sergent i Forsvaret. Her var opgaven at uddanne værnepligtige og fast personel. 

Jobbet lærte ham, hvor vigtigt relationer og kommunikation er for det gode samarbejde. Det har han taget med sig videre i arbejdslivet og drager den dag i dag stor nytte af læringen, når han i UFST arbejder for at opbygge beslutningsprocesser og arbejdsgange omkring håndteringen af de services, UFST leverer omkring OSM2 i driftskontoret.

Christian blev uddannet cand.soc. i Virksomhedsledelse fra Roskilde Universitet i 2019. Kort efter landede han jobbet i Columbus, hvor han var indtil oktober 2023. Herefter kom han til UFST.

”Med stillingen som Service Delivery Manager i UFST så jeg muligheden for at være en del af en organisation, hvor jeg skulle arbejde med at opbygge beslutningsprocesser og arbejdsgange. Det tiltalte mig, fordi jeg har en faglig interesse i organisations- og ledelsesstrukturer. Derudover var der udsigt til at træde ind i en nyoprettet stilling, som tiltalte mig meget, fordi jeg så kunne være med til at præge mine egne ansvarsområder og arbejdsopgaver. Og jeg er bestemt ikke blevet skuffet. Det hele lever op til mine forventninger.”   

Hvad er din vigtigste opgave i rollen som Service Delivery Manager?
”Som Service Delivery Manager spiller jeg en central rolle i leveringen af it-tjenesten OSM2. Mit hovedansvar er at sikre, at it-tjenesten bliver leveret effektivt og tilfredsstillende til Skattestyrelsen. Min vigtigste opgave er, at vi efterlever det, vi har lovet Skattestyrelsen. Jeg skal derfor altid være sikker på, at vi har det nødvendige fundament for leverancer af services. Og med fundament mener jeg processer, aftaler og it-systemer.”

Hvad er det bedste ved at arbejde som Service Delivery Manager i UFST? 
”Det bedste er, at jeg har et meget professionelt og løsningsorienteret set-up omkring mig. Jeg har spændende arbejdsopgaver, og jeg er en del af et godt team af dygtige mennesker. Og så er det at have en tæt og konstruktiv dialog med Skattestyrelsen også en drivende faktor for min motivation.”

Hvem er dine tætteste samarbejdspartnere?
”Jeg har to primære samarbejdspartnere. Fælles for dem er, at de arbejder med OSM2. Den ene er mine kolleger, og den anden er procesejere og projektlederen i Skattestyrelsen.”

Hvad er det mest udfordrende ved at have dit job i UFST? 
”Det mest udfordrende, jeg har oplevet indtil videre, er at aligne forventningerne omkring de services, vi tilbyder. Der er ingen tvivl om, at alle gerne vil levere det bedst mulige, men det at skabe en fælles forståelse om, hvad det er, kan nogle gange være en interessant opgave at deltage i. Men det er en nødvendig og spændende øvelse, vi skal igennem for at kunne levere tilfredsstillende til Skattestyrelsen. Og i sidste ende styrker det både vores samarbejde og værdigrundlag.”

Hvordan føler du, at du gør en forskel med dit arbejde?
”Som Service Delivery Manager er mine leverancer ofte afhængige af samspillet med mine kolleger og Skattestyrelsen. Der er derfor en stor social dimension i mit arbejde. Når mine kolleger smiler, og der kan jokes med mine samarbejdspartnere i Skattestyrelsen, er det i min optik en klar indikation af, at vi er et godt sted, at samarbejdet fungerer – at vi gør en forskel for Skattestyrelsen og i sidste ende borgerne.” 

Hvordan er balancen mellem arbejde og fritid? 
Jeg synes, at mit arbejde giver god mulighed for en sund balance mellem arbejde og fritid. Jeg har mindre børn, og det betyder meget for mig, at mit arbejdsliv gør det muligt for mig at være nærværende i deres hverdag.”

Hvad kan du fortælle mig om dine kolleger?
”Mine kolleger er dybt engagerede i problemløsninger, og det er inspirerende og lærerigt at være en del af. Og de udviser samme grad af engagement, når det handler om kage – vi spiser MEGET kage, og for mig er det vigtigt og værdifuldt, at vi på forskellige måder lykkes med at skabe et godt og hyggeligt arbejdsmiljø.”